18/4/08

Compensació / Cashback

Paradoxal. O no. Surto del cine on s'ha projectat Cashback i no puc deixar de sentir-me frustrat, fastiguejat. El temps passa a una velocitat insòlita, excessivament efímera, veloçment ràpida. I, malauradament, no puc evitar sentir-me decepcionat, fracassat. El transcórrer del temps. Precisament aquest és un dels temes presents a Cashback: com el temps passa i no passa; com el temps s'atura i no s'atura.

Una ruptura sentimental és el punt de partida de Cashback. Ella deixa a ell i ell, no sap com reaccionar. La conseqüència d'aquesta no adaptació a la nova situació és, ni més ni menys, que l'insomni. Què faries si, de cop i volta, la teva vida tingués 8 hores més diàries? Molt fàcil; treballar en el torn de nit d'un supermercat local.

Aquest és el brillant punt de partida de l'esmentada pel·lícula, la qual resulta un reforçat al·legat a la filosofia postmoderna contemporània mitjançant la reflexió de la bellesa (i implícitament de l'art) i del temps (i implícitament de la memòria). Construïda en base a imatges clarament pretensioses i treballades (és aquí on es fa palès l'origen fotogràfic del seu director Sean Ellis), Cashback és un in crescendo sense aturador que, una vegada ha explicat la situació i ha dissertat en ella, s'inventa un partit de futbol, unes vestides presumides i una festa d'aniversari que poc tenen a veure amb la filosofia, amb ràfegues còmiques inserides, a la qual ens havia instaurat prèviament (és aquí on es fa palès l'origen de curtmetratge de Cashback).

Segurament (per no dir pràcticament segur) totes hem desitjat alguna vegada ser capaces de poder aturar el temps. La sobreabundància, la tempestat, els excessos i els estressos sovint ens aboquen a la necessitat de fer un pause en la galàxia. De fet, d'alguna manera o altra, totes tenim la nostra manera de paralitzar el moment i de viure en aquest stand by. En Ben (interpretat d'una forma pretèrita per en Sean Biggerstaff) de Cashback practica aquesta aturada amb el fi, contràriament al que es podria imaginar, de fer avançar el rellotge. El temps succeeix en ple descobriment, en l'aflorament de la bellesa, en la voluntat de perpetuar els genuïns símbols eròtics femenins; en l'oblit i en la mirada. Només quan el temps es congela, aquest transcorre i evoluciona (en el sentit positiu antropològic). Sovint quan el temps es va dilapidant, aquest s'esmorteeix i s'estanca (en el sentit introspectiu del terme). Aquesta és l'estranyesa compensatòria de la realitat temporal relativa.

3 comentaris:

alba ha dit...

>> En Ben (interpretat d'una forma pretèrita per en Sean Biggerstaff)

exactament, això que vol dir?

Old Boy ha dit...

Aviam si et sé respondre Alba...

Quan em refereixo a això de "interpretat d'una forma pretèrita", vull dir que l'actuació d'en Sean Biggerstaff em recorda a interpretacions més pròpies del cine clàssic (per dir-ho d'alguna manera) que no pas a les del cine contemporani.

Jo, que no sóc gens expert en cinema clàssic (per dir-ho d'alguna manera) i que en sóc un gran ignorant, tampoc estic en condicions de jutjar si els models interpretatius han canviat o evolucionat excessivament al llarg dels temps.

Si més, no, però, sí que per la rigidesa i les seves mirades, en Biggerstaff em recorda, en certa manera a Cashback, al Joseph Cotten d'El Tercer Home, per exemple, malgrat els personatges no tenen res a veure l'un amb l'altre. O sí.

Doncs això, Alba. Potser ha quedat una mica pretenciós?

alba ha dit...

Més que pretenciós (que una mica sí que hi quedat), incomprensible. =)