22/4/08

Roses


D'entre totes, n'hi ha una de molt especial. És fantasmagòricament perfecta, ideal, bella. L'amor immortal (i per tant, intocable) n'és el símbolisme del seu significat. A Roses també n'hi ha.

L'American Beauty és una varietat de rosa molt particular. Cultivada de forma artificial amb l'objectiu d'aquirir unes formes gairebé excelses, es tracta d'una rosa a la qual s'eliminen les punxes i que té la característica principal de ser inodora.

Hi ha metàfores ben trobades. Molt ben trobades. La rosa convertida en motiu temàtic esdevé el leit-motiv d'American Beauty, la primera pel·lícula de Sam Mendes. En ella, Mendes utilitza aquesta rosa tan insipientment i asquerosa perfecta com a simbolisme per parlar-nos d'una família nord-americana (i extrapolable a una classe social concret) igual d'insipientment i asquerosa perfecta. Les aparences sovint amaguen una realitat pudorosa i podrida on l'asfíxia és el veritable motor de vida. Les expectatives acaben dilapidades per frustracions assumides.

Amb tot, i malgrat l'impacte visual i argumental de les roses, el vertader i innovador leit-motiv d'American Beauty acaba sent una bossa merdosa deambulada, sense solta ni volta, pel vent. Tal i com passa amb moltes de les tradicions.

3 comentaris:

Tomás ha dit...

Les metàfores com les tradicions són molt perilloses. Sobretot quan bona part de la rambla està ocupada pels stands dels partits polítics i al Fnanc no van posar caixes enregistradores als lavabos de miracle.

Tomás

(M'han arribat rumors que vostè i l'Andreu estan conspirant contra la meva persona).

Imagina ha dit...

Jajaja, quan he començat a llegir el que has ficat i has parlat de la rosa, m'ha vingut directament el cap el paradigma de la família nord-americana.

Salut!

Anònim ha dit...

Mai m'havia plantejat aquesta metàfora de la pel·lícula American Beauty. Interessant...

Samuel